Tutustuinpa hieman kreikankieleen ja törmäsin siellä tuohon NIKE-sanaan. Sehän tarkoittaa Voittajaa! Oikeastaan minun turkimukseni kreikankieleen suuntautui lähinnä raamatun kreikkaan. Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä, sen viidennestä luvusta löytyy tuo kyseenalainen käsite.  Kaikki mikä on syntynyt Jumalasta voittaa maailman! Tämä on se voitto - meidän uskomme!

Todellinen voittamisen merkki ei ole tuo tossu tai urheilumerkki vaan Jeesus Kristus, Ristillä. Tästä Jeesus meille todistaa seuraavaa: "Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle." Johannes todistaa tuossa voittamis-tekstissään(1.Joh 5) tästä Jumalan todistuksesta seuraavaa:

Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. . Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. 

 

Johannes jatkaa voittamisen, meidän uskomme teemaa seuraavalla tavalla:

Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä. Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme häneltä anoneet.

Ja oikeastaa Johannes aloitti voittamisteeman siitä että pidämme Hänen käskynsä- se on merkki siitä, että rakastamme Jumalaa! Lukekaapa vaikka koko luku, josko kiireiltänne eli  turhuuden perässä juoksemiselta joudatte.

Itse olen perehtynyt käskyjen teemaan jatkamalla Graduni kanssa painiskelua. Lutherin teologiassa on käskyillä, Jumalan lailla, suuri merkitys. Ehkä tuo Johanneksen kirje valaisee tuota merkitystä hieman, mutta monikaan ei tunne sitä ongelmakenttää joka on periytynyt Luterilaisen teologian historiaan riidellessämme varsinkin viime vuosisadan puolella käskyjen merkityksestä kristityn elämässä.

Lauri Haikola on arvostetuimpia teologeja tällä saralla. Hän kuului Lundilaiseen teologian koulukuntaan ja monet teologit luokitteltiin Hänen koulukuntansa edustajiksi. Taitaapa suurin osa papistostamme allekirjoittavan täysin Lauri Haikolan väitteet Lutherin käsityksistä lain suhteen. Taitavasti Haikola selittääkin Lutheria ja väitösten taustalla onkin varmaan pitkä riitainen ura jossa lundilaisen käsityksen omaavat rökittivät mennen tullen toista osapuolta ja päinvastoin.

Riitojen taustalla hitoriassa on jopa Lutherin omat riidat antinomistien kanssa 1500-luvulla- näistä riidoista syntyi Lutherin yksi kirjajos toinenkin, joka kirkastaa oivallisesti tätä ongelmaa, jos edes ollenkaan kirkastaa ilman Jumalan Hengen antamaa valaistusta??

Riitojen seurauksena kirjoiteltiin lakiin liittyviä selitys tai kirkastus kirjoituksia ja paljon. Yksi merkittävä teologi Osmo Tiililä, jopa erosi kirkostamme. Oma Isänikin, joka kirjoitti myös kirjan lain merkityksestäLutherin teologiassa taisi Tiililälle kirjoitella, ettei näin olisi tehnyt, mutta minkäs nyt voit enää, kun jääräpäitä on puolin ja toisin itse kukanenkin. Harvempi taisi lukea Raamattua taikka edes tuota Johanneksen kirjoitusta käskyjen pitämisestä. Saatikka ymmärsi sitä kenellekään selitää tai edes muistuttaa se olemassaolosta..

Onkohan nämä kaikki kirjoitukset ja monituiset selitykset taas tätä turhuuden markkinaa jota tämä maailma niin paljon tarjoaa ja minäkin siinä ohessa? Turhuus käsitteestä tämä ajatukseni tänne turhuuden markkinoille kirjoittamisesta lähti: Kreikan käsitteestä MATEOO, Turhuuksien turhuus sanoi saarnaaja (vrt.kreik. septuaginta) ja samaa käsitettä käyttää myös uudessa testamentissa Paavalikin joka kaiken muun katsoi turhaksi Jumalan pojan tuntemisen rinnalla. Uskon perusasioita tämä tämän Johanneksen kirjoituksen ohella!

Psalmistakin löytyy meille miehille varoituksen sana turhuuden(krik.Mateoo) perässä juoksenteluumme liittyen:

Te miehet, kuinka kauan minun kunniaani pidetään pilkkana, kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta? Tietäkää: ihmeellinen on Herra hurskastansa kohtaan, Herra kuulee, kun minä häntä huudan.  Vaviskaa, älkääkä syntiä tehkö.

Voittamisen aika on NYT: ilmestyskirjakin viittaa tähän! Näin lopunaikana Karitsa avaa ensimmäisen sinetin ja ilmestyskirjan luvussa kuusi ensimmäisenä astuu esille voittaja( NIKEN):

Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.  

Olisko siinä selässä itse Kristus Kuoleman voittajana ja kädessä tuo AMORIN pyssy -Jousi, joka ampuu nuolensa meidänkin sydämeemme niin että Jumalan Rakkaus saa voittaa sen?

Rakkaus se lopulta voittaa kaiken ja Jumala on Rakkaus Johaneksenkin mukaan!


Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä. Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?

Joko on Jumalan käskyjen edessä ihminen tullut pieneksi. Ihmisen rakkaus Jumalan Rakkauden rinnalla ei ole mitään muuta kuin turhuutta! Kuinka siis voittaisin omakseni Jumalan Rakkauden?

Se Rakkaus ei ole voitettavissa, koska voittaja on yksin Jumala ja tarjoaa rakkautensa meille Ristissään kasteena Hänen kuolemaansa, Lahja on vain vastaanotettavissa lahjana se on valmiiksi maksettu Kristuksen verellä. Pyydä niin paljon saat! Itse en kelpaa, mutta Kristuksen tähden ja Hänen Ristinsä veren kautta saan uuden elämän lupauksen omistaa omalle kohdalleni! Uudestisyntymisen peso sinunkin kohdallesi käy Ristin kautta kasteena Hänen kuolemaansa. Tästä minulle ja kaikille meille todistaa Kristuksen veri! Uskomme perustus! Kaikki on annettu anteeksi - minunkin syntini on kuoleman voittajan verellä pesty pois ja uusi elämä odottaa - taivaspaikka, josta saa iloita ja riemuita jo tässä ajassa! Olemme voittajan joukossa ja näin itsekin voittajina kantamassa voittajan merkkiä Ristiä toinen toistemme tukena!